W dniu 23 września w Zakładzie Poprawczym w Trzemesznie gościł "Teatr Kurtyna" ze spektaklem pt. „Układ zamknięty”, który opowiadał historię nastoletniego Krzysztofa, który opiekuje się chorą psychicznie matką, jego ojciec odsiaduje wyrok więzienia za stosowanie przemocy w rodzinie.
Mimo silnej presji, wynikającej z negatywnych wzorców zachowań w rodzinie ( rodzice niestroniący od przemocy, alkoholu, papierosów) Krzysiek jest nastolatkiem wyróżniającym się postawą moralną i etyczną. Cierpliwie znosi trudy dnia codziennego, poświęcając się troskliwie chorej matce i realizując z sukcesem wymogi stawiane przez szkołę.
Zbieg okoliczności stawia tego młodego człowieka w sytuacji niecodziennej: staje się niesłusznie podejrzanym o zabójstwo i sprzedaż narkotyków, a wszystkie przesłanki wskazują na jego winę. Zmagając się z trudną codziennością i nowym, dramatycznym wyzwaniem, młody człowiek bezwiednie wchodzi w świat, którego do tej pory unikał. W kręgu jego znajomych pojawiają się ludzie, których życie jest tragiczną konsekwencją złych wyborów i braku odwagi w walce z własną słabością.
Scenariusz spektaklu z bezwzględną precyzją opisuje rzeczywistość, która może stać się realnością dla każdego młodego człowieka, który szukając odpowiedzi na rodzące się w sposób naturalny pytania o sens życia i egzystencji straci poczucie swojej podmiotowości i wyjątkowości i da się uwieść złudnej sile „lekarstwa na świat” – narkotyków.
Wartości dydaktyczne i profilaktyczne, które wniósł spektakl:
- profilaktyka uzależnień: narkotyki
- wpływ alkoholu i używek na tworzące się patologie wewnątrz wspólnoty rodzinnej
- ryzyko uzależnień związane ze stosowaniem ogólnodostępnych środków farmakologicznych
- konsekwencje prawne związane z używaniem i sprzedażą narkotyków
- komunikacja interpersonalna: rola języka w emanacji postaw i ustalania poziomu współzależności
- budowanie i dbałość o więzi rodzinne, tworzące poczucie podmiotowości młodego człowieka /zagrożenia i niebezpieczeństwa wynikające z braku samodzielnej oceny postaw wewnątrzrodzinnych/
- moralne i etyczne znaczenie możliwości dokonywania wyborów pomiędzy domyślnymi wartościami dobra i zła i realne konsekwencje trwania przy nich
- promocja powszechnie akceptowalnych zachowań i ocen, wpływających na formowanie się świadomości młodego człowieka
- problem preferowania agresji słownej i fizycznej w kontaktach rówieśniczych / wymuszanie tej formy kontaktu interpersonalnego pod groźbą eliminacji z grupy bądź środowiska
-podkreślenie pozytywnego znaczenia postawy dbałości o wspólne dobro publiczne i interes społeczny
Data ostatniej aktualizacji: 2021-03-29