Zakład Poprawczy w Trzemesznie

“ Życie to sztuka wyciągania wystarczających wniosków z niewystarczających przesłanek.”
Samuel Butler

Terapia dźwiękiem

W dniach 24 -25 marca 2014r roku w Zakładzie Poprawczym w Trzemesznie przebywał Marek Łukasiewicz i Andrzej Samek wraz z żoną, którzy prowadzą terapię dźwiękową za pomocą gongów typu tam-tam, misy do masażu indywidualnego oraz instrumentów archaicznych, bębenków, muszli.


Zadaniem tej terapii jest min. redukcja agresji, stresu, depresji. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem.
Poniżej przedstawiony jest program edukacyjno-terapeutyczny
 

„FENIKS  II”
Program edukacyjno-terapeutyczny
 

Marek Łukasiewicz

Andrzej Samek
                   
WPROWADZENIE
Program wychowawczo-terapeutyczny „FENIKS II” opracowany został dla nieletnich wychowanków placówek resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych, a także dla pracowników tych placówek. Jednym z podstawowych założeń Programu dla osób zainteresowanych jego realizacją jest osobiste przeżycie terapeutycznego działania dźwięków przed przystąpieniem do dalszej jego realizacji.
Zgodnie z przyjętymi założeniami Program składa się z czterech niezależnych modułów, spośród których każdy ma za zadanie realizację innych celów i adresowany jest do innej grupy odbiorców. Przesłaniem nadrzędnym Programu „FENIKS II” jest pomoc nieletnim wychowankom placówek resocjalizacyjnych, wychowawczych i socjoterapeutycznych w procesie readaptacji społecznej z wykorzystaniem terapii dźwiękiem. Program „FENIKS II” w wielu obszarach bazuje na założeniach metody Instytutu Petera Hessa z Niemiec „Opiera się ona na leczniczych efektach rezonansu akustycznego, polegających na wpływaniu fal dźwiękowych na organizm ludzki. Fale te wywołują określone częstotliwości drgań przenoszonych na ludzkie ciało, którego komórki składają się w większości z dużej ilości wody. Przenosi ona wspomniane drgania, wywołując efekt głębokiego masażu komórkowego. (…) Metoda terapii dźwiękiem za pomocą mis tybetańskich polega na oddziaływaniu fal dźwiękowych na ciało ludzkie, które w wyniku efektów akustycznych pochłania energię wibracji do sieci molekularnych tkanek i organów. Przekazywana na poziomie kwantowym energia uzupełnia komórkowe niedobory energetyczne, równoważąc i wyrównując poziomy energetyczne wewnętrznych organów człowieka. (…) Podaje się, że terapia dźwiękiem mis tybetańskich pływa w następujący sposób na funkcjonowanie ludzkiego organizmu (Ausenberg 2006):


poprawia kondycję psychiczną, wyciszając emocje,

 

wpływa relaksacyjnie na układ nerwowy,


optymalizuje procesy bioenergetyczne w całym obszarze organizmu,


współtworzy obszar biopola sprzężonego z ciałem w postaci oddziaływania dwukierunkowego.”
Przyjmując pewne uproszczenie, istota poszczególnych modułów Programu polega na:
Moduł 1 – prezentacja terapii dźwiękiem i zapoczątkowanie dalszej współpracy w ramach Programu.
Moduł 2 – przeszkolenie pracowników placówek do popularyzacji idei Programu i objęcia oddziaływaniami terapeutycznymi wychowanków placówek wychowawczych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych.
Moduł 3 – realizacja zajęć terapeutycznych przez przeszkolonych pracowników w ich macierzystych placówkach.
Moduł 4 – wsparcie procesu readaptacji nieletnich po opuszczeniu placówki poprzez możliwość podjęcia pracy zarobkowej w oparciu o umiejętności nabyte w czasie kursu z zakresu terapii dźwiękiem,.
Poszczególne moduły Programu mogą być realizowane pojedynczo, na przykład tylko Modułu I lub w szerszym wymiarze od Modułu I, poprzez Moduł II do Modułu III, aż do maksymalnie pełnej realizacji Programu poprzez wszystkie etapy do Modułu IV. Adresaci programu oraz szczegółowe cele i sposoby realizacji uzależnione są od wyboru wersji modułowej, zaś elementem wspólnym dla wszystkich wariantów jest wykorzystanie terapeutycznego działania dźwięków.
  
„FENIKS  II”
Program edukacyjno-terapeutyczny
 Moduł 1 – Pierwszy kontakt z terapią dźwiękiem

WPROWADZENIE DO MODUŁU 1 PROGRAMU
Żeby poznać terapeutyczną moc dźwięków nie wystarczy o tym poczytać lub pooglądać zdjęcia w sieci Internet tej metody terapii. Konieczne jest osobiste przeżycie i doświadczenie. Jest to niezmiernie istotne, szczególnie w przypadku osób sceptycznie nastawionych do alternatywnych i niekonwencjonalnych metod oddziaływania na człowieka, także osób zajmujących się terapią zaburzeń zachowania i emocji oraz  readaptacją społeczną nieletnich.
W związku z powyższym Moduł 1 Programu edukacyjno-terapeutycznego „FENIKS II” w sposób szczególny adresowany jest do pracowników placówek wychowawczych, socjoterapeutycznych i resocjalizacyjnych dla nieletnich, a także do przedstawicieli świata nauki, ośrodków akademickich i pracowników nadzorujących pracę tych placówek, którzy pełnić mogą i powinni kluczową rolę w procesie wdrażania alternatywnych i niekonwencjonalnych form pracy z nieletnimi.
    Dla pełnego poznania możliwości terapeutycznych Programu możliwy jest udział adresatów programu w inicjacyjnym spotkaniu terapeutycznym, na przykład takim jak „Kąpieli w dźwiękach” opracowanym i realizowanym na terenie Polski przez Andrzeja i Jolantę Samek lub indywidualnego masażu dźwiękiem z wykorzystaniem mis dźwiękowych.

ADRESACI MODUŁU 1 PROGRAMU


Pracownicy i kadra kierownicza młodzieżowych ośrodków socjoterapii, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich, zakładów poprawczych.
Pracownicy organów sprawujących nadzór nad funkcjonowaniem młodzieżowych ośrodków socjoterapii, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich, zakładów poprawczych.
Pracownicy dydaktyczni i naukowi ośrodków akademickich.
Wychowankowie i podopieczni młodzieżowych ośrodków socjoterapii, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich, zakładów poprawczych.
Moduł 1 Programu „FENIKS II” nie wymaga szczególnych predyspozycji od jego docelowych adresatów, ani nie eliminuje z udziału wychowanków ze względu na charakter zaburzeń. Na tym etapie realizacji Programu w prowadzonych w jego ramach zajęciach mogą uczestniczyć wszyscy zainteresowani pracownicy i wychowankowie.

CELE MODUŁU 1 PROGRAMU


Osobiste doświadczenie terapeutycznego działania wibracji dźwięków.
Zapoznanie odbiorców z podstawowymi informacjami o wpływie terapeutycznego działania dźwięków.

TREŚCI , METODY  I  FORMY  REALIZACJI MODUŁU 1 PROGRAMU
Moduł 1 Programu „FENIKS II” realizowany jest w oparciu seans terapeutyczno-inicjacyjny „Kąpiel w dźwiękach”  opracowany i realizowany na terenie Polski przez Andrzeja i Jolantę Samek lub inne seanse terapeutyczne o podobnym charakterze, opracowane i prowadzone przez osoby do tego przygotowane. „Kąpiel w dźwiękach” jest specyficzną formą terapii dźwiękiem, z wykorzystaniem specjalistycznych instrumentów muzycznych, przeznaczonej dla określonej grupy osób. Wśród nich wykorzystywane są między innymi gongi i misy dźwiękowe, indiańskie bębny i flet, oraz wiele innych instrumentów wywodzących się kultur pierwotnych różnych narodów i kontynentów.

CZAS  I  MIEJSCE  REALIZACJI MODUŁU 1 PROGRAMU
Moduł 1 Programu „FENIKS II” w formie inicjacyjnego spotkania, na przykład: „Kąpiel w dźwiękach”, realizowanego w Polsce przez Andrzeja i Jolantę Samek, realizowany jest w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych w czasie i miejscu uzgodnionym z kierownictwem tych placówek. W module tym mogą także uczestniczyć osoby reprezentujące ośrodki akademickie i naukowe, osoby sprawujące nadzór nad tymi placówkami, a także inne osoby, w celu jego propagacji.

OSOBY  REALIZUJĄCE MODUŁ 1 PROGRAMU
Moduł 1 Programu „FENIKS II” - „Kąpiel w dźwiękach”  realizowany jest na terenie Polski przez Andrzeja i Jolantę Samek lub poprzez inne seanse terapeutyczne o podobnym charakterze, opracowane i prowadzone przez osoby do tego przygotowane, zgodnie z założeniami metody Instytutu Petera Hessa.


OCENA  REALIZACJI  CELÓW MODUŁU 1 PROGRAMU
Ocena realizacji założeń Modułu 1 Programu „FENIKS II” - „Kąpiel w dźwiękach” lub innych podobnych inicjacyjnych form terapii dźwiękiem, polega przede wszystkim na osobistych doznaniach i ocenach uczestników tej części Programu oraz ich gotowości do podjęcia realizacji dalszych modułów programu lub kontynuacji samego Modułu 1. Może ona zostać dokonana w oparciu o rozmowy, oceny  i opinie przedstawione przez uczestników.


„FENIKS  II”
Program edukacyjno-terapeutyczny
 Moduł 2 – Terapia dźwiękiem jako alternatywna forma oddziaływań resocjalizacyjnych

WPROWADZENIE DO MODUŁU 2 PROGRAMU
Pełna i docelowa realizacja Programu „FENIKS II” i jego efekty w dużym stopniu związane są z możliwością jego upowszechniania w placówkach readaptacyjnych dla nieletnich. Prowadzenie zajęć wprowadzających, w ramach Modułu 1, związana jest z wymaganymi wysokimi predyspozycjami osób prowadzących oraz dużym nakładem kosztów zarówno na instrumenty, jak i na koszt organizacji. Stąd też Moduł 2 zakłada jako zadanie wiodące upowszechnienie i popularyzację Programu, dostosowując stawiane oczekiwania do podstawowych predyspozycje i uzdolnień osób odpowiedzialnych za realizację kolejnego modułu oraz minimalizację kosztów niezbędnych do jego realizacji. Moduł 2 Programu „FENIKS II” polega na przygotowaniu wybranych i zainteresowanych pracowników młodzieżowych ośrodków socjoterapii, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich, zakładów poprawczych do realizacji dalszych części Programu.
    
ADRESACI MODUŁU 2 PROGRAMU
Wybrani i zainteresowaniu pracownicy młodzieżowych ośrodków socjoterapii, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich, zakładów poprawczych.
Realizacja Modułu 2 Programu „FENIKS II” wymaga elementarnych predyspozycji uczestników, a przede wszystkim zainteresowania i gotowości udziału w nim. Kryteria te są zarazem podstawowymi w zakresie wyboru uczestników.

CELE MODUŁU 2 PROGRAMU
Przygotowanie pracowników młodzieżowych ośrodków socjoterapii, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich, zakładów poprawczych do realizacji Modułu 3 Programu „FENIKS II”, poprzez ukończenie „Kursu Masażu Dźwiękiem”, zgodnie z wytycznymi Peter Hess Akademia Polska.

TREŚCI, METODY  I  FORMY    REALIZACJI MODUŁU 2 PROGRAMU
Przygotowanie pracowników młodzieżowych ośrodków socjoterapii, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich, zakładów poprawczych do realizacji Modułu 3 Programu „FENIKS II” realizowane jest w oparciu o program „Kursu Masażu Dźwiękiem”, zgodnie z wytycznymi Peter Hess Akademia Polska.

CZAS  I  MIEJSCE  REALIZACJI MODUŁU 2 PROGRAMU
Moduł 2 Programu „FENIKS II” - „Kurs Masażu Dźwiękiem”  realizowany jest przez upoważnionych instruktorów Peter Hess Akademia Polska w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych w czasie i miejscu uzgodnionym z kierownictwem tych placówek. W module tym mogą uczestniczyć dodatkowo w charakterze obserwatorów osoby zainteresowane propagowaniem idei.

OSOBY  REALIZUJĄCE MODUŁ 2 PROGRAMU
Moduł 2 Programu „FENIKS II” - „Kursu Masażu Dźwiękiem pierwszego i drugiego stopnia”  realizowany jest przez upoważnionego instruktora  Peter Hess Akademia Polska – Andrzeja Samka, tel.606 140 710.

OCENA  REALIZACJI  CELÓW MODUŁU 2 PROGRAMU
Podstawowym kryterium oceny realizacji założeń Modułu 2 Programu „FENIKS II” -„Kursu Masażu Dźwiękiem pierwszego i drugiego stopnia”  jest jego ukończenie przez uczestników szkolenia. Ponadto dalsza ocena przyjętych na tym etapie celów polega na ocenie gotowości uczestników kursu do dalszej realizacji zajęć z wychowankami w ich macierzystych placówkach, w kolejnym module Programu i dalszym kształceniu w Peter Hess Akademia Polska.

„FENIKS  II”
Program edukacyjno-terapeutyczny
 Moduł 3 – Terapia dźwiękiem z wykorzystaniem mis dźwiękowych w placówkach resocjalizacyjnych dla nieletnich

WPROWADZENIE DO MODUŁU 3 PROGRAMU
Moduł 3 Programu „FENIKS  II” jest docelowo najważniejszym poziomem jego realizacji. Polega on na prowadzeniu przez przeszkolonych w ramach Modułu 2 pracowników cyklicznych zajęć terapeutycznych z wychowankami w oparciu o techniki masażu dźwiękiem w placówkach readaptacyjnych dla nieletnich; młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, schroniskach dla nieletnich, zakładach poprawczych.
    
ADRESACI   PROGRAMU MODUŁU 3 PROGRAMU
Adresatami Modułu 3 Programu „FENIKS s II” są wychowankowie młodzieżowych ośrodków socjoterapii, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych, bez ograniczeń wiekowych, stopnia demoralizacji oraz charakteru popełnionych czynów. Moduł 3 Programu „FENIKS II” adresowany jest do wychowanków charakteryzujących się różnorodnymi zaburzeniami zachowania i emocji. W programie na poziomie Modułu 3 mogą również uczestniczyć wychowankowie charakteryzujący się zaburzeniami o charakterze psychicznym. Ograniczone efekty terapeutyczne dotyczą wychowanków charakteryzujących się niepełnosprawnością intelektualną – upośledzeniem umysłowym.
Jednym z podstawowych warunków uczestnictwa w Module 3 Programu „FENIKS II” jest zgoda i chęć udziału w nim ze strony wychowanka.

CELE MODUŁU 3 PROGRAMU
Redukcja ilości i rozmiarów zachowań związanych z przemocą i agresją nieletnich,
Redukcja poziomu poczucia osamotnienia, alienacji,
Redukcja negatywnych skutków izolacji od środowiska rodzinnego,
Redukcja stanów obniżenia nastroju, stanów depresyjnych, tendencji do autoagresji i prób samobójczych,
Rozwijanie postaw nastawionych na postawy szacunku dla drugiego człowieka oraz wartości wyższych,
Rozwijanie empatii oraz gotowości do współpracy w ramach procesu resocjalizacji,
Hamowanie reakcji impulsywnych i rozwijanie umiejętności kontroli emocji,

TREŚCI, METODY  I  FORMY  REALIZACJI MODUŁU 3 PROGRAMU
Realizacja zajęć terapeutycznych w ramach Modułu 3 Programu „FENIKS s II” polega na wykorzystaniu założeń masażu dźwiękiem, zgodnie z wytycznymi Instytutu Petera Hessa. Zajęcia prowadzone są przez przeszkolonych pracowników w grupach o liczebności od 3 do 10 osób. Zajęcia w ramach Modułu 3 mogą być również realizowane w postaci indywidualnych zajęć terapeutycznych z wychowankiem.

CZAS  I  MIEJSCE  REALIZACJI MODUŁU 3 PROGRAMU
Zajęcia terapeutyczne w ramach Modułu 3 Programu „FENIKS II” prowadzone są w wyznaczonym przez osoby realizujące czasie i miejscu umożliwiającym ich optymalną realizację. Częstotliwość realizacji zajęć uzależniona jest od stopnia zaburzeń uczestników i możliwości organizacyjnych. Zajęcia powinny być realizowane minimum 1 raz w miesiącu w przypadku realizacji Programu w czasie roku szkolnego, a w przypadku realizacji Programu w krótszych cyklach minimum 1 raz w tygodniu dla danej grupy terapeutycznej.




OSOBY  REALIZUJĄCE  ZAŁOŻENIA MODUŁU 3 PROGRAMU
Zajęcia terapeutyczne z wychowankami w ramach Modułu 3 Programu „FENIKS II” realizowane są przez pracowników placówek, którzy ukończyli „Kursu Masażu Dźwiękiem” zgodnie z wytycznymi Instytutu Petera Hessa.


OCENA  REALIZACJI  CELÓW – Moduł 3
Ocena realizacji założeń Modułu 3 Programu „FENIKS II” polega na ocenie stopnia i poziomu efektów terapeutycznych w placówkach realizujących Program. Wskaźniki szczegółowe realizacji Modułu 3 Programu „FENIKS II” uwzględnić powinny, między innymi ocenę zmian w zakresie zachowań agresywnych i przejawów przemocy, ogólną ocenę zachowania i funkcjonowania społecznego w placówce i poza placówką, a także zmian w zakresie zachowań autoagresywnych i suicydalnych wychowanków.
Szczegółowe narzędzia diagnostyczne mogą zostać udostępnione zainteresowanym placówkom przez Autorów Programu.


„FENIKS  II”
Program edukacyjno-terapeutyczny
 Moduł 4 – Terapia dźwiękiem w procesie readaptacji społecznej nieletnich po opuszczeniu placówki resocjalizacyjne

WPROWADZENIE DO MODUŁU 4 PROGRAMU
Zgodnie z szeroko rozumianą teorią „metod twórczej resocjalizacji” metody i techniki zawarte w tym nurcie mogą znaleźć swoje zastosowanie w zakresie realizowanego procesu wychowawczego, socjoterapeutycznego, terapeutycznego i poprawczego na etapie pobytu wychowanka w placówce. Mogą również przyczynić się do skutecznej readaptacji społecznej wychowanka po opuszczeniu takiej placówki, poprzez wyposażenie go w jako nowe kompetencje społeczne i umiejętności pozwalające na czerpanie dochodów i środków na utrzymanie w oparciu o nabyte umiejętności.
Program edukacyjno-terapeutyczny „FENIKS II” – Moduł 4 w sposób pełny odpowiada na tak rozumiane w kontekście założeń „metod twórczej resocjalizacji”, przygotowanie wychowanków do ich samodzielnego funkcjonowania na rynku pracy po opuszczeniu placówki i w konsekwencji do społecznej readaptacji.
    
ADRESACI  MODUŁU 4 PROGRAMU
Adresatami Modułu 4 Programu „FENIKS II” są wychowankowie młodzieżowych ośrodków socjoterapii, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych posiadający niezbędne predyspozycje do udziału w „Kursie Masażu Dźwiękiem pierwszego stopnia”  i przygotowywani zarazem do usamodzielnienia w związku z planowanym terminem opuszczenia placówki. Warunkiem podstawowym uczestnictwa w Module 4 Programu „FENIKS II” jest udział we wcześniejszych etapach Programu, a w szczególności w Module 3. O doborze wychowanków decydują zarówno przesłanki wychowawcze, jak i predyspozycje osobiste wskazane przez osoby realizujące Program w placówce.

CELE MODUŁU 4 PROGRAMU
Wyposażenie wychowanków w umiejętności i kwalifikacje umożliwiające im podjęcie pracy zarobkowej w alternatywnych formach działalności,
Rozwijanie kompetencji prospołecznych i ułatwianie procesu readaptacji społecznej,

TREŚCI, METODY  I  FORMY   REALIZACJI MODUŁU 4 PROGRAMU
Przygotowanie wychowanków młodzieżowych ośrodków socjoterapii, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, schronisk dla nieletnich, zakładów poprawczych do realizacji Modułu 4 Programu „FENIKS II” realizowane jest w oparciu o program „Kursu Masażu Dźwiękiem”, zgodnie z wytycznymi Instytutu Petera Hessa.

CZAS  I  MIEJSCE  REALIZACJI MODUŁU 4 PROGRAMU
Czas i miejsce realizacji Modułu 4 Programu „FENIKS II” uzależnione jest od możliwości i potrzeb placówki dla nieletnich oraz osób prowadzących Kurs i między nimi w sposób ostateczny jest uzgadniane.

OSOBY  REALIZUJĄCE ZAŁOŻENIA MODUŁU 4 PROGRAMU
Moduł 4 Programu „FENIKS II” - „Kursu Masażu Dźwiękiem pierwszego i drugiego stopnia”  realizowany jest przez upoważnionego instruktora Peter Hess Akademia Polska –Andrzeja Samka.

OCENA  REALIZACJI  CELÓW MODUŁU 4 PROGRAMU
Ocena stopnia realizacji celów wyznaczonych dla Moduł 4 Programu „FENIKS II” polega na ocenie stopnia skuteczności oddziaływań wychowawczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych w odniesieniu do grupy wychowanków objętych Programem po opuszczeniu placówki. Wśród szczegółowych wskaźników wymienić można, między innymi: kontynuację procesu edukacji na wyższych szczeblach, wchodzenie w konstruktywne i adekwatne dla wieku role społeczne ze szczególnym uwzględnieniem podjęcia działalności zarobkowej w oparciu o zdobyte umiejętności.
 















×

Kontakt

ZP w Trzemesznie
62-240 Trzemeszno
ul. Adama Mickiewicza 35

P.o. dyrektora ZP:
mgr Łukasz Staszewski

call61 41 54 259

Fax: 61 42 90 309

sekretariat@trzemeszno.zp.gov.pl

Większa czcionka
Kontrast klasyczny

Data ostatniej aktualizacji: 2021-03-29