Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Zakładu jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownicy Zakładu mają obowiązek traktować każde dziecko z należnym mu szacunkiem, uwzględniając przy tym jego potrzeby. Pracownicy Zakładu, realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych placówki, oraz posiadanych kompetencji i doświadczenia zawodowego. Kwestie te regulują Standardy Ochrony Małoletnich. Zakład podejmuje działania w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci, w szczególności poprzez ich przestrzeganie i modyfikacje dostosowane do występujących sytuacji i charakteru placówki. Pełen tekst dokumentu w jego aktualnej formie znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej. Poniżej zaś prezentujemy jego streszczenie w uproszczonej wersji.
Preambuła
Przez ‘dzieci” rozumie się wychowanków którzy nie ukończyli 18 roku życia. Wszyscy pracownicy oraz pełnoletni wychowankowie są zobowiązani do działania dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
Cele standardów
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom i ustalenie zasad udzielania im wsparcia, włączenie w to rodziców, opiekunów i całego środowiska zakładowego, w tym innych pełnoletnich wychowanków. Każdy musi wiedzieć na co zwracać uwagę
Objaśnienie ważniejszych terminów
Przez krzywdzenie należy rozumieć wszelkie zachowanie każdej osoby, które może wywołać lub wywołuje u dziecka ból lub cierpienie fizyczne albo psychiczne, lub inne zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie. Zachowanie takie wymaga odpowiedniej interwencji wychowawczej, Często zgłoszenie do odpowiedniej instytucji lub organu zależnej od tego co się stało.
Polityka ochrony małoletnich
Zapobieganie krzywdzeniu dzieci - to przede wszystkim ustalenie zasad reagowania i zasad bezpiecznych relacji między pracownikami a dziećmi oraz między wychowankiem i wychowankiem.
Relacje między personelem a dziećmi
Zasady bezpiecznych relacji wskazują jakie zachowania pracownika wobec wychowanka są dozwolone w Zakładzie. Pracownik powinien wobec dziecka „utrzymywać profesjonalną relację” czyli z jednej strony mieć szacunek a z drugiej dystans i konsekwencja. Pracowni nie powinien zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecko, podnosić głos lub krzyczeć na dziecko bez uzasadnionego powodu, naruszać nietykalność fizyczną, dziecka chyba, że wynika to ze stosowania środków przymusu bezpośredniego. Nawiązywać z dzieckiem relacje intymne, robić mu zdjęcia dla swoich potrzeb (nie dla potrzeb np. strony internetowej lub na prośbę wychowanka), kontaktować się z wychowankiem przez prywatne kanały komunikacji i media, proponować wychowankowi spożycie alkoholu, wyrobów tytoniowych albo innych nielegalnych substancji, i tym podobne. Powinien też zachowywać poufność informacji dotyczących dziecka, tj. nie przekazywać ich poza Zakład i rodzinę wychowanka. Podczas czynności higienicznych i związanych z ochroną zdrowia wobec dziecka, kontakt fizyczny z dzieckiem należy ograniczyć do czynności niezbędnych.
Relacje wychowanek – wychowanek
Wychowankowie wobec siebie, a zwłaszcza wobec młodszych (małoletnich) kolegów również powinni zachowywać się odpowiednio. W relacjach wychowanek – wychowanek zabronione jest stosowanie jakiejkolwiek przemocy, w tym przemocy psychicznej, fizycznej, słownej czy cyberprzemocy. Krzyczenie na innego wychowanka, lekceważenie go, obrażanie, wyśmiewa, wykluczanie z grupy, używanie „języka nienawiści” tzw. hejtu, bicie, szturchanie, popychanie, wyrażanie negatywnych, prześmiewczych komentarzy na temat zachowania, wyglądu czy nauki innego wychowanka, zabieranie rzeczy należące do innych wychowanków bez ich zgody lub niszczenie ich. Spożywanie alkoholu, wyrobów tytoniowych albo innych nielegalnych substancji, albo zachęcanie innych wychowanków do ich spożycia.
Korzystanie z Internetu i urządzeń mobilnych
Korzystanie z Internatu musi być ograniczone tak, aby dzieci nie miały kontakt z treściami nielegalnymi, szkodliwymi lub nieodpowiednich do wieku. W przypadku ujawnienia takich treści, osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo w Internecie ma za zadanie interweniować i zablokować dostęp do treści szkodliwych i nieodpowiednich. Stały dostęp można mieć do materiałów edukacyjnych, dotyczących zasad bezpiecznego korzystania z Internetu.
Ochrona danych osobowych i wizerunku dziecka
Zakład chroni dane osobowe oraz wizerunek dziecka zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Ich udostępnianie odbywa się wyłącznie zgodnie z prawem i dla uprawnionych instytucji oraz w celu celebrowania sukcesów dziecka, dokumentowania działań lub funkcjonowania placówki, przy zachowaniu bezpieczeństwa dzieci. Jeżeli wizerunek dziecka ma stanowić element całości, podczas utrwalania wydarzenia zbiorowego - zgromadzenia, krajobrazu, publicznych imprez, zgoda opiekuna dziecka na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
Personel placówki – Rekrutacja
Osoby zatrudnione są odpowiednio sprawdzone przed zatrudnieniem, czy w przeszłości nie krzywdzili dzieci i czy nie byli karani.
Obowiązki osób odpowiedzialnych za standardy ochrony małoletnich
Te obowiązki to powiadomienie o standardach dzieci i pracowników, dbanie o ich aktualności i realizację oraz wsparcie
Procedury podejmowania interwencji i udzielania wsparcia - Szkolenie personelu i informowanie dzieci
Pracownicy placówki są regularnie szkoleni w zakresie rozpoznawania czynników ryzyka zagrożenia dobra dziecka oraz symptomów krzywdzenia dzieci.
Interwencja
Pracownik i wychowanek którzy zauważy negatywne zachowania u innej osoby zgłasza ten fakt nauczycielowi, wychowawcy lub innemu pracownikowi Zakładu w tym dyrektorowi Zakładu. Również jeżeli usłyszysz, że Twój małoletni kolega jest krzywdzony w domu przez kogoś z rodziców, rodzeństwo lub dalszą rodzinę, powinieneś to zgłosić.
Udzielenie dziecku wsparcia po ujawnieniu krzywdzenia
Pracownicy placówki postępują tak, aby dzieci nigdy nie czuły, że stwarzają problem zgłaszając krzywdzenie, a w przypadku takiego zajścia opracowuje się plan pomocy. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez osobę odpowiedzialną za udzielenie wsparcia opiekunowi dziecka z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
Procedury przeglądu standardów i polityki ochrony: aktualizacja standardów, ewaluacja procedur, podejmowania interwencji
Standardy ochrony małoletnich co najmniej raz na 2 lata są sprawdzane ankietą dotyczącą stanu znajomości i przestrzegania standardów ochrony dzieci oraz potrzeby wprowadzenia zmian w tych standardach. Udostępnienie standardów w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla dzieci, następuje w sposób umożliwiający zapoznanie się z nimi przez pracowników placówki, dzieci i ich opiekunów.
Data ostatniej aktualizacji: 2021-03-29